onsdag 5. desember 2007

Disney CHANNEL er jul!

Ja, dette skriver Euronics i julekatalogen sin. "Disney CHANNEL er jul!" (Jeg tror jeg kunne skrevet en liste på 1000 ting som "er jul" før jeg hadde kommet på Disney CHANNEL ...)

På forsiden av katalogen oppfordrer Euronics til å "Ta vare på de magiske øyeblikkene!" før de fortsetter: "Ingenting varmer mer enn å se andre glede seg over gaver man har gitt. Et sprudlende barneansikt som smiler fra øre til øre, eller en stolt far med fjernkontrollen til den nye 50 tommer plasmaen i hånden. For ikke å glemme den fornøyde mor, som nå kan finne frem hvor som helst med sin nye GPS."

Jeg blir kvalm. Jeg gir vanligvis julegaver med glede, men holder meg på et nøkternt nivå. I et globalt perspektiv er denne reklameteksten grotesk. Og for meg fungerte den som en vekker.

Så jeg foreslår heller å varme seg følgende steder, som også garanterer smil og gledesreaksjoner hos mottaker:

http://www.unicef.no/

eller
Skolebøker for kr. 120, skolepult for kr. 200 og skolegang for kr. 300 på
www.reddbarna.no

eller
Gi esel, geit, solcellepanel eller noe annet som forandrer verden via Kirkens Nødhjelp på
http://www.gaversomforandrerverden.no/home/default.aspx

De fleste av oss her i Norge trenger jo egentlig ingenting. Hvis vi tenker oss om.

Ingen kommentarer: