tirsdag 18. september 2007

Plastretur

Hva gjør folk med plasten som skal resirkuleres? SIMAS vil ha ren og tørr plast tilbake. Og det forstår jeg.

Jeg synes jo også det er stas å ha klart å redusere volumet på restavfallet så mye. Var ikke klar over hvor mye plast vi kastet før!!! (Og ja, vi komposterer matavfallet.)

Men, ærlig talt, det er så kronglete at tomemballasje fra youghurt, kjøttpålegg, ost, kjøtt osv. må vaskes og tørkes! Vi bruker en del varmt vann på vaskingen og roter til kjøkkenet vårt med plast-til-lufttørking.

Er det bare hos oss at dette er et problem? Leverer andre folk skitten plastikk eller synes de de det går greit - eller?


OPPDATERING VÅREN 2008:
I vinter var jeg innom kjøkkenet hos Kristin og Knut Atle. Oppdaget da at de simpelthen lar plastemballasje (fra kjøttdeig, kylling, pålegg etc) være med i oppvaskmaskinen. Jeg trodde den ville smelte, men det går bra. En enkel og genial løsning, for maskinen går jo likevel.

Så nå setter jeg bare den emballasjen som passer der, i øverste etasje i oppvaskmaskinen. (Har hatt ett uheldig tilfelle; plasten som var utenpå kyllingpakken seg ned, la seg rundt enden og låste dermed den øverste roterende armen i maskinen. Men den er jo bare drevet av vanntrykket, så det fikk ingen konsekvenser.)

Youghurtemballasjen er det best å bare skylle med en gang. Kartonger er jeg fortsatt ikke glad i, men heldigvis er det ikke så mye av det her i huset.

1 kommentar:

Marie sa...

Hei Bente!
No har eg ikkje så veldig stor husstand veit du, det er berre me and my Oscar, men jammen blir det ein del plast lell. Eg kastar den plastikken (mjukplast?)som er veldig tilgrisa - ellers vaskar eg yoghurtbeger osv på vanleg måte (har ikkje oppvaskmaskin eg...) og tørkar det. Syns det går greit - må berre ha ein grei rutine på det.